Tuesday, May 3, 2011

Gust masowy, gust projektanta Mass taste, taste of the designer

Gust masowy, gust projektanta

Wbrew pozorom, to nie jest praca lekka, łatwa i przyjemna. Nie dlatego, że wymaga wykonywania czynności, które męczą, nużą lub irytują, ale ze względu na oczekiwania klientów. Projektowanie wnętrz w Polsce oznacza zgodę na nijakość i podążanie za utartymi trendami.

Polski architekt wnętrz osadzony jest w bogatej tradycji sięgającej początków dwudziestego wieku. To wtedy pojawili się pierwszy polscy projektanci. Pracowali dla ówczesnej inteligencji, interpretowali style tradycyjne i stopniowo przechodzili do modernizmu. Projektowanie wnętrz uwzględniało wówczas realne potrzeby mieszkańców - funkcjonalne jadalnie, miejsce do gry w karty, półki na książki znajdowały swoje miejsce w domu. Bez niepotrzebnej gigantomanii i ślepego podążania za modnymi wzorcami.

Teraz osoba projektująca wnętrza przede wszystkim spełnia zachcianki klienta. A ci to przede wszystkim młodzi ludzie, którzy dość szybko się dorobili i teraz potrzebują potwierdzenia swojej wysokiej pozycji materialnej i społecznej. Ich wyczucie estetyki jest z reguły niskie, jeżeli już do czegoś się odnosi, to do katalogów rozsyłanych przez popularne sklepy z artykułami wnętrzarskimi. Jest więc sztampowo i nudno. Typowe wnętrze takiego dorobkiewicza to wielkie powierzchnie wypełnione kilkoma designerskimi meblami, skórzaną kanapą i szklanym stołem uzupełnione o ogromny telewizor plazmowy. Żadnych książek, żadnych udogodnień pozwalających normalnie funkcjonować. Klasa średnia nie chce odbiegać od średniej, a że średnia jest kiepska, to i styl w jakim mieszkają najlepsi klienci projektantów wnętrz musi się do tego dostosować.

Takie upodobania klientów warunkują na styl prezentowany przez same biura projektowe. To swojego rodzaju sprzężenie zwrotne: klienci przychodzą do architektów z konkretnymi pomysłami w głowie, a wybór biura zależy od tego, jak bardzo portfolio spełnia ich oczekiwania. Żeby więc przyciągnąć odpowiednią liczbę chętnych, projektanci dostosowują się do masowego gustu, starając się nie narzucać czegoś, co mogłoby się nie sprzedać.

Jeżeli chodzi o tego rodzaju projektowanie wnętrz, Warszawa jest rynkiem największym. Trzeba jednak przyznać, że także w tym mieście najwięcej jest ludzi, którzy rozumieją wagę odpowiednio zaplanowanych pomieszczeń. Pojawiają się więc nawiązania do stylu skandynawskiego, w którym jest miejsce i dla detali, i dla przedmiotów i dla książek.

Jeśli taki trend będzie się utrzymywał, projektowanie wnętrz może odżyć. Na pewno jednak nigdy gusta głównego nurtu nie zostaną wyszarpane spod władzy producentów dyktujących style.
--
Stopka
Czasem piszę...

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.



Mass taste, taste of the designer
Contrary to appearances, this is not light work, easy and enjoyable. Not because they require activities that tired, weary or annoyed, but due to customer demands. Interior Design in Poland, you agree to the vagueness and to follow the beaten trends.Polish interior designer is embedded in a rich tradition dating back to the early twentieth century. It then came to the first Polish designers. Then worked for the intelligence, interpreted the traditional style, and gradually passed into modernism. Interior design takes into account the real needs of residents - the functional dining room, a place to play cards, bookshelves were a place in the home. Without unnecessary megalomania and blind follow the fashion models.
Now, an interior designer primarily meets the customer's desires. And these are primarily young people who earned relatively quickly and now need to confirm their high material and social position. Their sense of aesthetics is usually low, if you already refers to something, then the directory sent by the popular furnishing stores. It is therefore sztampowo and boring. Typical interior of this upstart is a great space filled with a number of designer furniture, leather sofa and glass dining table complemented by a huge plasma TV. No books, no facilities to allow normal functioning. The middle class does not want to deviate from the average and the average is bad, that and the style in which the best customers live interior designers must adapt to this.
These customer preferences conditioned by the style presented by the same design offices. It's a kind of feedback: customers come to the architects of the specific ideas in my head, and the choice of agency depends on how much the portfolio meets their expectations. So to attract a sufficient number of volunteers, designers are adapting to mass taste, trying not to impose something that could not sell.
When it comes to this kind of interior design, Warsaw is the biggest market. Admittedly, that also in this city the most is people who understand the importance of properly planned areas. Then the question of references to the Scandinavian style in which there is room for detail, and for items and books.
If this trend continues, interior design may be revived. But surely never tastes are not mainstream wyszarpane from the power producers

No comments:

Post a Comment